Blyde River kanjoni ja Krügerin luonnonpuisto

Etelä-Afrikka
Rengas todellakin hajosi.

Toimin vapaaehtoisena Etelä-Afrikassa ja päätimme vuokrata auton ja lähteä lomalle neljän saksalaisen vapaaehtoisen kanssa. Vuokrasimme tottakai halvimman auton, joka oli hieman ahdas viidelle aikuiselle, viikon tavaroille+teltoille. Ajaessamme Johannesburgista Graskopiin kuulimme pamahduksen ja päätimme pysähtyä. Totesimme että toinen eturenkaista oli totaalisesti haljennut. Vaihdoimme siis renkaan valtatien reunalla ja jatkoimme matkaa hitaasti ja peläten. Seuraavalle huoltoasemalle olikin sitten matkaa 150km ja vasta siellä pääsimme tarkistamaan ilmanpaineet renkaista. Majoituimme majatalon pihalle telttoihin ja yö oli jäätävän kylmä (kyllä, Afrikassa voi olla myös kylmä). Seuraavana aamuna suuntasimme ostamaan uuden renkaan, vaelsimme hienoissa maastoissa ja söimme hyvää ruokaa. Kolmantena päivänä aamulla tarkoituksena oli lähteä pidemmälle vaellukselle, mutta uusi, vasta ostamamme rengas oli tyhjä. Jälleen renkaan vaihtoa ja palasimme samaan rengasliikkeeseen. Saimme uuden renkaan ja loppu reissu sujui ongelmitta. Neljäntenä päivänä ajoimme panorama reitin kanjonilla ja näimme mahtavia maisemia. Viidentenä päivänä vaihdoimme majataloa ja kuudennen päivän vietimme Krügerissa. Näimme 9 leijonaa lepäämässä joen varrella, kirahveja, norsuja ja jopa leopardin.