ARABIANRANNAN CHICOS

MAANANTAI, 21. HEINÄKUUTA 2014

En voinut välttyä huonolta ravintolakokemukselta.

Kello alkoi illalla lähennellä kahdeksaa ja päätimme lähteä syömään Arabianrannan Chicos -ravintolaan. Meitä oli kolme jotka söivät ja lisäksi viisi jotka ostivat vain juotavaa, sillä terassi näytti auringossa mukavan houkuttelevalta. 

Kun olimme päättäneet mitä tilaamme, tehtiin tilaukset tiskiltä kuten tuohon kellonaikaan useimmissa S-ryhmän ravintoloissa on tapana. Kassalla oli äärimmäisen epäkohtelias naishenkilö, joka otti tilaukset vastaan naama mutrulla ja alentavasti komenteli meitä tilaamaan tietyssä järjestyksessä ruoat ja juomat. Erikoinen silmienpyörittely ja murjottaminen sai melkein pyytämään anteeksi, että olimme tulleet syömään kyseiseen ravintolaan.

Arabian Kauppakeskuksen kulmalla on viihtyisä Chicosin terassi!

Kun tilaukset oli tehty istuimme pöytään ihmettelemään tapahtunutta. Tarjoilija oli todella epäammattimainen ja miltei säälimme toisia työntekijöitä joille kyseinen tarjoilija tiuski jatkuvasti, ikäänkuin halventaen nuorempien työntekijöiden kykyä tehdä ravintola-alan töitä. Kun ruokamme saapuivat (todella nopeasti, pisteet siitä) oli niitä tuova tarjoilija myös todella vaisuna ja epäkohtelias.

Ruoka itsessään oli juuri sitä mitä osasi odottaakin, joten siitä en nyt edes jaksa kehitellä mitään negatiivista sanottavaa, enkä liiemmin positiivistakaan. Vatsa tuli täyteen Nacho Burgerilla, that's it.

Kyllä näillä herkuilla itsensä aika ähkyksi sai. Ei ehkä raikkainta kesäruokaa, mutta ihan kelpasi jokaiselle joka meidänkin seurueessa oli:) 

Vaikka meillä oli pöydässä istuessa mukavaa ja viihdyimme reilun tunnin aloillamme, oli ikävää, että asiaton palvelu teki koko ravintolakäynnistä epämiellyttävää. Olen itse opiskelun ohella ollut jo 2,5 vuotta kaupan kassalla ja voin hyvin samaistua siihen tunteeseen, että joskus asiakaspalvelua ei vain yksinkertaisesti jaksa. Silti on myönnettävä, että en anna sen kuin aivan äärimmäisissä tapauksissa näkyä ulos, sillä silloin pilaat vain oman työpäiväsi. Olen kehitellyt täydellisen keinon siihen miten unohdat sen turhanpäiväisen huonontuulisuuden: Koitat vain väkisin hymyillä, olla ystävällinen ja juuri sellainen kassahenkilö tai tarjoilija jonka haluaisit osuvan omalle kohdallesi. Näin huomaan sen aluksi yliivoimaiselta tuntuvan kassavuoron tuntuvan lopulta oikeastaan aika mukavalta. Kun annat asiakkaalle hymyn, se tulee kuin bumerangina takaisin. Kurttuotsainen myyjä taas saa palkakseen samanlaista kohtelua, jolloin se oma työpäivä menee pilalle ja mieliala synkkenee entiseltään. Eikä ole mukavaa, että asiakas vielä viikon takaperin miettii, kuinka huonoa palvelua saikaan. 

En missään tapauksessa halunnut kirjoittaa tätä kirjoitusta siksi, että ilkeyttäni haluaisin mustamaalata koko ravintolan maineen ja toivoisin, ettei sinne menisi enää kukaan. Halusin vain muistuttaa siitä, miten tärkeä osa tarjoilijan rooli on ravintolakäynnin saralla. Jos tarjoilija on ystävällinen, saa se kokonaisuutena myös kehnomman ruoan maistumaan paremmalta ja päin vastoin. Lopuksi vielä toinen asiakaspalvelijan kultainen vinkki: kohtele jokaista asiakasta kuin hän olisi mysteerishoppaaja tai ravintolakriitikko ja muista, että jokainen asiakas on samanvertainen. 

Ihmiset! Nauttikaa näistä säistä vielä kun se on mahdollista. Napatkaa kaveri mukaan ja lähtekää terassille kahville tai illalla juomaan yhdet siiderit tai limut. Ne on hetkiä joita synkän talven aikana kaipaa. Siksi lähdenkin nyt pyörälenkille tonne kesäiltaan! Adios :-)