PROVINSSIROCK: FESTARIPÄIVÄ 1

TORSTAI, 03. HEINÄKUUTA 2014

Matkustuspäivä ja ensimmäinen festaripäivä.

Torstaina lähdimme kohti Seinäjokea hyvissä ajoin. Jo aamupäivällä starttasimme auton ja ensimmäinen etappimme oli Ideapark, jossa jo perinteen vuoksi kävimme ruokaostoksilla Provinssia varten. Kun matka jatkui, kävimme Pirkkalan ABC:lla syömässä ja sen jälkeen jatkoimme matkaa suorinta tietä kohti festareita.

Ideapark on aivan jumalaton sokkelo! Odotan sitä päivää kun ymmärrän kauppakeskuksen logiikan...

Viimeinen ehtoollinen ABC:lla ennen Provinssia...

Olimme siis saapuneet leirintäalueelle jo torstaina, vaikka festarit virallisesti alkoivatkin perjantaina. Ensimmäisen illan aikana kokosimme paviljongin (joka osottautui täysin turhaksi hankinnaksi - ei nimittäin ollut erityisen toimiva/hyödyllinen katos) ja istuimme retkituoleissamme jonkin aikaa, kunnes uupumus sai kaikki vetäytymään yöpuulle. Osalla telttakylämme jäsenistä oli teltta, mutta itse vietin yöni asuntoautossa, joka luojan kiitos hieman varjeli siltä kylmyydeltä joka ulkona öisin oli.

Ensimmäinen festariaamu valkeni erittäin kirkkaana: aurinko porotti täydeltä taivaalta ja vielä lämmittikin Törnävän aivan hellelukemiin. Pitkin päivää nautimme hyvästä säästä ja seurasta, kokkasimme trangialla pussipastaa ja kävimme leirintäalueen suihkutiloissa suihkussa sekä lataamassa puhelimia. Kahvia ja kanamunia, pizzapaloja ym. kulutimme myös rutkasti, sillä niitä sai ostettua leirintäalueen "pizzaslice" -kioskilta.

Kun festarialueelle lähtö oli käsillä, oli kello jo lähemmäs seitsemää. Lähdimme kävelemään leirinnästä alueelle ja vaikka leirintämme oli se "kauimmainen" ei matkassa kestänyt kuin kymmenisen minuuttia.

Kävimme ensimmäisenä katsomassa Cheekin keikkaa. Varsinaisena showmiehenä tunnettu Cheek, ei kyllä varmasti jättänyt ketään kylmäksi sillä jo lavalla mukana ollut orkesteri muistutti lähinnä amerikkalaisen rock-bändin taustayhtyettä kuin lahtelaisen räppärin vastaavaa. Koko päälava oli aivan tupaten täynnä ja aurinko lämmitti hyväntuulista festarikansaa. Vaikka en henkilökohtaisesti lukeudu Cheekin kuuntelijakuntaan, osasin syystä tai toisesta kaikki kappaleet ulkoa...

Cheek!

Cheekin keikan jälkeen meillä oli tunti aikaa ennen kuin Jake Bugg kapuaisi lauteille. Löysimme alueelta kivan "kaljateltan" jonne istuuduimme alas tunniksi rupattelemaan ylikalliiden juomien kanssa. Tässä kyseisessä teltassa ei saanut edes tölkkipanttia (2e) takaisin joten yhden siiderin hinnaksi jäi 6euroa (niissä joissa pantin saa takaisin, joutuu aluksi pulittamaan 8euroa...)

Jake Buggin keikka oli hyvä, mutta sikäli kiusallinen, että päälavalla esiintynyt nuorukainen sai yleisökseen vain neljäsosan siitä minkä esimerkiksi Cheek paikalle houkutteli. Keikka oli onneksi hyvä, vaikka kiusaannuksissani lähdin puolessa välissä hetkeksi tutkimaan aluetta. Olin yllättynyt että perinteisten hampurilaisten ja kebabien lisäksi alueella toimi mm. Ravintola Juurella, joka oli erikoistunut Seinäjokelaiseen lähiruokaan! Menu näytti todella herkulliselle ja jos en olisi juuri käynyt syömässä, olisin ehdottomoasti valinnut paikakseni tämän.

Kun Jake Buggin keikka oli ohi, pyörimme alueella vielä hetken katsellen kojuja, mutta sitten päätimme lähteä takaisin leirintään, jossa jo osa kavereistamme odotteli. Jatkoimme retkituoleissa istuskelua hyvän aikaa ja oli aivan käsittämättömän hauskaa. Yö alkoi jo olla pitkällä, kun päätimme lähteä kylmyyttä pakoon grillikatokseen, jossa grillasimme muutamat makkarat ja sulatimme syväjäätyneet kätemme ja kasvomme. Grillailun jälkeen istuimme vielä tovin ulkona, kunnes väsymys voitti ja viimeisetkin meistä paineli omaan makuupussiinsa nukkumaan.

Festaritonttu Caspar pääsi tälläkin kertaa mukaan!

... Myös ihanan Jake Buggin kanssa!

Ensimmäinen festaripäivä jätti kyllä hyvän mielen! Liki 10 000 ihmistä vietti Ihmisten Juhlaa ihanassa auringonpaisteessa, eikä muuta moitittavaa löydy kuin se, että ihmiset, miksi ette ymmärrä kuinka hieno festivaali Provinssirock on?